Uncategorized @fa

هیتر کارتر کمپرسور

هیتر کارتر کمپرسور یک گرمکن الکتریکی  است که برای گرم کردن محفظه میل لنگ استفاده می شود. هدف از کاربرد هیتر این است که دمای کارتر را به اندازه ی کافی گرم نگه بداریم تا از حل شدن مقدار قابل ملاحظه مبرد در روغن جلوگیری شود. در غیر اینصورت وقتی کمپرسور راه اندازی می شود مایع مبردی که در روغن حل شده است تغییر حالت ناگهانی یا فلاش می کند و مخلوط مبرد و روغن به صورت کف درآمده و مقدار زیادی روغن به همراه ماده سرمازا کمپرسور را ترک میکند.

زمانی که کمپرسور خاموش می شود، فشار در کارتر کمپرسور افزایش می یابد و همچنین کمپرسور نیز کاهش دما پیدا می کند. افزایش فشار و سرد شدن کمپرسور باعث کندانس گاز فریونی بر روی سطح روغن می شود و از آنجایی که مایع مبرد سنگین تر از روغن است، به شکل یک لایه مایع مبرد در زیر سطح روغن در کارتر جمع می شود و در زمان استارت کمپرسور و با کاهش فشار ساکشن و کارتر، مایع مبرد شروع به جوشش می کند و نتیجه جوشش مایع مبرد، مخلوط شدن روغن و گاز است. مخلوط گاز و روغن به شکل فوم سفید رنگی در می آید که کل حجم کارتر را اشغال می کند. با پر شدن کارتر از فوم، شاتون ها آزادی عمل حرکت پیدا نمی کنند و نتیجه آن افزایش آمپر مصرفی و ضربات هیدرولیکی است. مشکل دوم در سیلندر کمپرسور بروز می کند. فوم روغن با ورود به سیلندر باعث ضربات هیدرولیکی شده و سوپاپ ها و شاتون ها می شکنند.
مشکل بزرگتر در هنگام تشکیل فوم را می توان در اویل پمپ کمپرسور مشاهده کرد. فوم تشکیل شده در کارتر قابلیت پمپ شدن ندارد و در ضمن گاز فریونی همراه روغن، خاصیت اصطکاکی دارد پس در نتیجه قطعات روغنکاری مناسبی نخواهند داشت و همانطور که در تصویر می بینید مهمترین قطعه ای که از این پدیده آسیب خواهد دید، بوش های اصلی کمپرسور و بوش پمپ روغن است و متعاقب آن تمامی یاتاقان ها، سیلندر و دیگر اجزا که دارای تلورانس های کمی هستند نیز آسیب خواهند دید.
پس برای رفع مشکل آسیب کمپرسور در زمان راه اندازی می توان با اضافه کردن هیتر کارتر اقدام به کاهش آسیب های بعدی که ناشی از این قطعه است را باعث شد.

خطرات احتمالی در صورت عدم استفاده از هیتر کارتر کمپرسور

در صورتی که در کمپرسور سیستم‌ها و دستگاه‌های تولید کننده سرما از هیتر کارتر استفاده نشود، دو خطر بزرگ را بوجود می‌آورد. در قسمت‌های قبلی مقاله بطور مفصل این خطرات احتمالی را بیان کردیم در این جا به شکل خلاصه این دو خطر ذکر شده اند.

  1. آسیب زدن و خرابی دریچه خروجی کمپرسور و قطعات دیگر به دلیل کف کردن روغن و سیال مبرد
  2. ایجاد اصطکاک و سایش قطعات در هنگام کاهش سطح روغن کمپرسور

مزایای استفاده از روغن کارتر کمپرسورهای دستگاه‌های سرمایشی

در دمای معمولی مقدار کمی روغن از کارتر کمپرسور وارد سیکل تبرید می‌شود و همراه سیال حرکت می‌کند. ولی پس از مدتی در طول چرخه جریان سیال مبرد سبب برگشت این روغن به کارتر می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل حتی المقدور باید گاز و روغنی در سیستم استفاده شود که قابلیت حلالیت با یکدیگر را داشته باشند. توجه کنید که قابلیت حل شدن روغن و ماده مبرد با یکدیگر باعث بروز مشکلاتی در سیکل تبرید خواهد داشت.

  • در هنگام روشن بود کمپرسور، روغن درون آن سبب خنک شدن قطعات سیستم می‌شود
  • این روغن می‌تواند اصطکاک بین قطعات مختلف دستگاه را بطور جدی کاهش دهد.
  • بدن وجود روغن در کمپرسور، سیستم نمی‌تواند وظیفه خود را که تولید سرما است را انجام دهد

مزایای استفاده از هیترکارتر کمپرسور چیست؟

وجود هیتر کارتر در کمپرسور دستگاه‌های سرمایشی دارای مزایای مهم است که در ادامه به توضیح هریک پرداخته شده است.

1.ایجاد مانعی برای بازگشت مبرد به کارتر

به کار گیری سیستم پمپ داون اتوماتیک به همراه هیتر کارتر باعث جلوگیری از نشتی سیستم و بازگشت ماده سرد کننده به کمپرسور می‌شود. در برخی سیستم‌های سرمایشی از پمپ داون بعد از خاموش کردن دستگاه برای خالی کردن سیال سردکننده از اوپراتور و خط مکش استفاده می‌شود. همچنین در بعضی دیگر از دستگاه‌ها، پمپ داون جهت تخلیه گاز مبرد به می‌رود و در کنار آن از هیتر کارتر برای ایجاد مانعی در برابر برگشت سیال مبرد استفاده می‌شود.

2.امکان استفاده از هیتر حتی در هنگام انجام چرخه تبرید

هیتر کارتر در صورتی می‌تواند در زمان فعالیت سیستم استفاده شود که تنظیمات هیتر به شکلی باشد که از بالا رفتن بیش از حد دمای روغن جلوگیری شود. به کارگیری هیتر کارتر در هنگام روشن بودن دستگاه در دو موقعیت مهم است، یکی پایین بودن دمای محیط و دیگری وزیدن باد سرد در محیط. زیرا در این شرایط نیز ممکن است ماده مبرد به کمپرسور برگردد.

خطرات عدم استفاده از هیتر کارتر کمپرسور

بازگشت ماده مبرد به کارتر در هنگام خاموش بودن سیستم یک مشکل جدی به حساب می آید.اگر این اتفاق بیفتد و کمپرسور بعد از مدتی روشن شود،کاهش فشار زیادی در سیستم اتفاق خواهد افتاد که نتیجه آن کف کردن روغن در کارتر است.این روغن کف کرده،به همراه مبرد در حالت مایع می تواند باعث خرابی دریچه خروجی کمپرسور یا دیگر قطعات مکانیکی شود.همچنین سطح روغن کاهش پیدا می کند که همین موضوع سبب می شود اصطکاک میان قطعات بیشتر شود و احتمالا باعث سایش آنها شود.

نویسنده

مدیر اصفهان سرما

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *